Psoas de spier van de Ziel

Psoas de spier van de Ziel

Psoas de spier van de ZielšŸ¤”De psoas, onze beenheffer, zorgt vaak voor onderrug pijntjes. De spier zit vast aan de onderste ruggenwervels en loopt achter de organen in de buik, via de lies naar de binnenkant van het bovenbeen. Afgelopen vakantie heb ik heel veel gelopen waardoor mijn psoas spieren flink zijn verkrampt. En daarbij reizen met de trein; veel zitten dus. Niet zo leuk voor mijn toch al holle ruggetje. Yoga helpt mij om de psoas weer juicy te maken en onderrug pijn te verlichten. Zoals diepe lunges, liggen met de voeten op heupbreedte aan de mat, TRE oefeningen. Maar ook shaken!

Shaken?šŸ¤© De psoas wordt aangestuurd door het zenuwstelsel, en reageert ook op stress. Hij ‘gaat dan aan’ bij de fight-flight-freeze reflex. Daarom wordt de psoas ook wel de vluchtspier genoemd. En net zoals een hond zich los schudt na een stressy ervaring helpt shaken ook om stress te releasen. De psoas krijgt bij shaken een signaal om te mogen ontspannen. Shake it out! (doen we ook in de les)

De psoas spier reageert dus op stress, maar slaat ook de onderliggende emotie ervan op. Zo kan het gebeuren dat er emoties loskomen wanneer je bijvoorbeeld tijdens yin yoga les de psoas stretcht. Je stretcht letterlijk de stress en de emoties los. Daarom wordt de Psoas ook de spier van de Ziel genoemd!

Komende weken doen we oefeningen voor de psoas en de onderrug. Iedere woensdagochtend om 09.00 uur in Cultuurhuis Abcoude. Leuk als je meedoent!Ā #yogaeverydamndayĀ #yogaeverywhereĀ #zielĀ #zielskwaliteiten

Laat een bericht achter