Pratyahara bij overprikkeling stap 5

Pratyahara bij overprikkeling stap 5

Pratyahara; het terugtrekken van de zintuigen🙈, is de 5e waardevolle trede van het 8-voudige yoga pad. Als HSP-er komen alle prikkels bij mij ongefilterd binnen. Ik ben een gatenkaas🧀wat omgevingsprikkels betreft🙉 Pratyahara helpt mij om te gaan met alle sensaties en reuring in en buiten mij. Het is naast Pranayama, adembeheersing, een belangrijke tool in mijn EHBO (eerste hulp bij overprikkeling) kit.
Het terugtrekken van de zintuigen kun je doen door bewust naar binnen te keren. Je laat geluiden die niet van jouw zijn buiten de deur, je kunt je ogen zacht sluiten, een omslagdoek als een tipi om je heen slaan. Je brengt je aandacht naar binnen; naar je adembeweging bijvoorbeeld. Of naar je handen. Zo ben je volledig in DIT moment en kun je alle toestanden buiten je laten. In DIT moment is er alleen maar kalmte en vrede. Door beoefening van Pratyahara kan ik beter omgaan met situaties waarop ik geen invloed heb zoals lawaai, nieuws, klimaatverandering, oorlogen.
Na Pratyahara ben ik beter in staat de cirkel van invloed toe te passen.
Ik hoop dat mijn blogs over het 8-voudige pad jou ook helpen. Ik ben mij volledig bewust van de onvolledigheid van de uitleg hier.
Wil je samen met mij de stappen van het 8-voudige pad beoefenen? Op woensdagochtenden geef ik yogales met beoefenen van Asana’s ( houdingen), Pranayama ( ademoefening) en Pratyahara.

Laat een bericht achter